Refleksi dari sudut
keguruan adalah merupakan gambaran dan bayangan kepada hasil pengajaran dan
pembelajaran seseorang guru. Refleksi merupakan aktiviti mengkaji semula proses
keberkesanan pengajaran untuk meningkatkan kemahiran guru. Refleksi dalam pengajaran
meliputi refleksi kendiri seseorang guru, iaitu menganalisis secara terarah dan
bermatlamat hasil pengajaran dan pembelajaran yang telah dijalankan. Guru akan
sentiasa berfikir untuk mencapai tujuan dan matlamat profesional dengan lebih
teratur. Guru akan melihat pelbagai peluang secara analitikal, obejektif dan
mengutamakan prosese berfikir. Refleksi dari sudut keguruan juga membantu
seseorang guru untuk merenung apa-apa yang akan berlaku (reflection for
action), sedang berlaku ( reflection in action ), dan telah berlaku (
reflection on action ) untuk meningkatkan tahap profesional kendiri.
Refleksi memainkan
peranan yang amat penting kepada guru sebagai pengamal refleksi. Refleksi dapat
membantu guru mengenal pasti kekuatan dan kelemahan proses pengajaran dan
pembelajaran yang telah dilaksanakan. Refleksi juga dapat menghuraikan tentang
apa yang telah dirancang, mungkin peristiwa baharu atau kesan daripada
peristiwa yang telah lalu. Selain itu, guru juga akan dapat mengenal pasti
tentang tingkah laku yang menghalang proses pengajaran dan pembelajaran yang
telah dirangcang dan dilaksanakan. Hal ini akan berlakunya dialog dalam diri
dengan membuat pelbagai hipotesis tentang kemungkinan-kemungkinan penyebab
perkara itu berlaku. Guru akan menganalisis kekuatan dan kelemahan yang
terdapat dalam pengajaran dan pembelajaran dan akan mencadangkan alternatif
untuk meyelesaikannya. Refleksi akan membantu guru untuk merangka pengajaran
baharu dengan mengambil hanya satu hipotesis yang difikirkan lebih berkesan.
Secara tidak langsung guru telah mengambil tindakan susulan untuk meningkatkan
mutu pengajaran dan pembelajaran. Guru juga dapat meningkatkan pengetahuan dan
kemahiran dalam bidang perguruan. Maka akan wujudlah budaya kerja profesional
perguruan.
No comments:
Post a Comment